موسسه مالی و اعتباری
روز تولد
پیام تبریک
۱
سازمان نقشه برداری
روز تولد
پیام تبریک
۱
فصل پنجم
تحلیل یافته ها، نتیجه گیری
و
پیشنهاد ها
مقدمه
یکی از قسمت های مهم تحقیق که در واقع می تواند راهی برای تبدیل نظریات به عمل برای موفقیت در آینده باشد نتیجه گیریهای صحیح و پیشنهادهای مربوط و مناسب است. نتیجه گیریهایی که بر اساس تحلیلهای صحیح صورت گرفته باشند می تواند مشکلات موجود بر سر راه سازمان را که تحقیق به آن منظور طراحی شده است را برطرف سازد. در این پژوهش برای شناسایی واولویتبندی مناسبتها و کانالهای ارتباطی مطلوب و شناسایی نوع پیامهای ارسالی به مشتریان در ایام مناسبتها، از رویکرد ترکیبی- اکتشافی استفاده شد. پس از مصاحبه با ۱۷ نفر از مشتریان منتخب از سنین مختلف در شعب مختلف، مناسبتها و کانالهای ارتباطی مربوط به هر کدام از آنها استخراج گردید. پس از توزیع پرسشنامه و جمعآوری داده ها، سوالات پژوهش در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفت و وضعیت هر کدام از آنها مشخص شد. از این رو، در این فصل ابتدا خلاصهای از پژوهش انجام شده ذکر می شود و سپس به دنبال آن نتایج حاصل از یافته ها مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. در ادامه این فصل به محدودیتهای پژوهش اشاره می شود و در پایان نیز با توجه به مبانی نظری، اهداف پژوهش، نتایج حاصل از تحلیل یافته ها و مشاوره با اساتید و با لحاظ نمودن محدودیتهای پژوهش، پیشنهاداتی کاربردی برای مدیران و پیشنهاداتی نیز جهت انجام پژوهشهای آتی به سایر پژوهشگران، ارائه خواهد شد. امید است که نتایج این پژوهش پلی به سوی ارائه خدمات بهتر در زمینه بانکداری و ایجاد رضایت بیشتر در مشتریان باشد.
۵٫۱٫ مروری کلی بر پژوهش
در این پژوهش، پژوهشگر تلاش نمود تا با پیروی از اصول و چارچوب نظری و پژوهشی، به شناسایی و اولویت بندی مناسبتها و کانالهای ارتباطی و شناسایی نوع پیامهای ارسالی در بین مشتریان منتخب بپردازد. بر این اساس، ابتدا در فصل اول به تعریف مساله پژوهش و ضرورت انجام آن پرداخته شد و بر این اساس، اهداف و سوالات مرتبط با این پژوهش، ارائه گردیدند. در ادامه، فصل دوم به سه بخش عمده تقسیم تقسیم شد. در قسمت اول به مبانی نظری، مباحث کلی و مفاهیم کلیدی جهت آشنایی هر چه بیشتر با موضوع مورد پژوهش پرداخته شد. از جمله مباحثی که در این قسمت به آنها اشاره شد میتوان به مفهوم مناسبت و رویداد، مفهوم بازاریابی مناسبتی، مفهوم بازاریابی رویدادی، مشتری، بخشبندی مشتریان از دیدگاه بانک، بخشبندی بر اساس مناسبتها و اجزای هر یک از این عوامل اشاره کرد. در قسمت دوم به معرفی بانک کشاورزی پرداخته شد. در قسمت سوم نیز به ارائه پیشینه پژوهش و مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخته شد.
در فصل سوم، روش شناسی و چارچوب پژوهشی مشخص شد. به این ترتیب مشتریان بانک کشاورزی در شهر تهران به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. همانطور که پیش از این اشاره شد، به دلیل ماهیت ترکیبی- اکتشافی بودن این پژوهش، ابتدا به منظور جمعآوری داده ها در بخش کیفی به شعب بانک کشاورزی مراجعه کرده و بر اساس روش کفایت داده ها (اشباع نظری داده ها) ۱۷ مصاحبه انجام گرفت و براساس آن شاخص ها استخراج گردید و در بخش کمی پس از تایید پرسشنامه، جهت توزیع آن در بین مشتریان اقدام نمودیم. پس از جمعآوری پرسشنامه ها و کنار گذاشتن پرسشنامه های ناقص و فاقد اعتبار، در نهایت ۴۲۱ پرسشنامه (۶۰ پرسشنامه شعبه مرکزی، ۵۲ پرسشنامه شعبه شهر آرا، ۵۷ پرسشنامه شعبه توحید، ۶۷ پرسشنامه شعبه ونک، ۵۶ پرسشنامه شعبه تجریش، ۷۰ پرسشنامه شعبه جنتآباد و ۶۰ پرسشنامه شعبه ولنجک) برای تحلیلهای نهایی در نظر گرفته شدند.
در فصل چهارم، داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزارهای STATISTICA و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شدند. این تجزیه و تحلیل ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در قسمت اول به توصیف جمعیت شناختی اعضای نمونه در بخش کیفی پرداختیم و پس از اشاره به وضعیت جمعیت شناختی اعضای نمونه در بخش کمی، از فن تحلیل خوشهای سلسله مراتبی و چندمیانگینی برای تعیین تعداد بهینه خوشه ها استفاه شد. سپس اهمیت هر مناسبتها برای هر یک از خوشه تعیین شد. سپس با بهره گرفتن از آزمون فریدمن اولویت هر یک از مناسبتها و کانالهای ارتباطی در هر یک از خوشه تعیین گردید و در پایان فراوانی پیامهای ارسالی برای هر یک از مناسبتها در هر یک از خوشه ها بررسی گردید.
۵٫۲٫ خلاصهای از نتایج و یافتههای پژوهش
این بخش را بر اساس آزمونهایی که برای پاسخ به سوالات پژوهش انجام شده است، به سه بخش اصلی تقسیم بندی نمودهایم. بخش اول به بررسی تکنیک خوشهبندی چند میانگینی افراد نمونه و سپس اهمیت مناسبتها را برای هر یک از خوشه ها میپردازیم. در بخش دوم نتایج آزمون فریدمن جهت اولویت بندی مناسبتها و کانالها، به همراه تحلیلهای آنان ارائه می شود. و در بخش سوم به بررسی فراوانی پیامهای ارسالی در یک هر یک از مناسبت برای هر یک از خوشه ها میپردازیم.
۵٫۲٫۱٫ بخشبندی افراد بر اساس مناسبتها
بر اساس تحلیل خوشهای صورت گرفته شده مشخص گردید که براساس مناسبتها، تعداد بهینه خوشه ها، ۳ مورد است به صورتی که این خوشه ها دارای بیشترین مشابهت درون خوشهای و بیشترین تفاوت بین خوشهای بوده اند.
جدول۱-۵- بررسی وضعیت متغیرها در خوشه ها
متغیر
خوشه
خوشه۱: ملی– باستانیگراها
خوشه ۲: جوانان خاصگرا
خوشه۳: شخصی گراها
تعداد افراد حاضر در خوشه
۲۲۲
۱۱۱
۸۸
جنسیت
اکثراً مرد
مردان دو برابر زنان
اکثراً زن