فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵) مقدمه
هدف این پژوهش تدوین و الویتبندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصد شهری بوکان به عنوان یک مقصد نوظهور بوده است. به عبارت بهتر تعیین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهر بوکان و بر اساس آن شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شهر بوکان مد نظر این تحقیق بوده است.
در این فصل، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار میگیرد و مبنا و پایه پیشنهادات و نتیجه گیریهای حاصل از تحقیق خواهد بود. در ابتدا مروری بر نتایج بدست آمده از سؤالات مطرح شده و در ادامه به ارائه راهکارهایی برای استراتژی های تعیین شده برای مقصد و نیز راهکارهایی برای نهادهای متولی گردشگری در مقصد و پیشنهاداتی برای محققان آتی ارائه میگردد.
۲-۵) نتایج تحقیق بر مبنای پاسخگویی به سوالها
۱-۲-۵) در مورد سوال فرعی اول
آیا بوکان یک مقصد شهری نوظهور است؟
نتیجه بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که مقصد شهری بوکان، با توجه به قابلیتها و روندهای توسعه و تطبیق آن با ویژگیها و متغیرهای مدل باتلر از نظر تعداد گردشگران، رقابت، سهم و رشد بازار و رفتارهای جامعۀ محلی در مرحلۀ اکتشاف قرار دارد و از نظر نسبت جمعیت گردشگران به جامعۀ محلی، اثرات گردشگری در مرحلۀ مشارکت قرار گرفته است و با توجه به متغیرهای دیگر به صورت ترکیبی در ابتدای مرحلۀ رشد و مشارکت قرار دارد و متناسب با شرایط آن حوزه های راهبردی مورد نیاز تعریف شده است. با استنباط از مدل باتلر مقصدهای نوظهور در مراحل اول و دوم این مدل قرار دارند و با توجه به وضعیت موجود شهر بوکان و تطبیق ویژگیهای آن با شاخص های مدل باتلر مشخص شد که به طور کلی موقعیت بوکان در مراحل اول و دوم مدل چرخۀ عمر مقصد باتلر قرار گرفته است از این رو میتوان آن را یک مقصد شهری نوظهور به شمار آورد. شهر بوکان به عنوان منطقهای با پتانسیل بالا در مرحلۀ مشارکت و علاقمندی و آغاز مرحله رشد قرار دارد، میبایست در حوزه های راهبردی مشارکتپذیری، منابع انسانی-آموزش، اجتماعی فرهنگی، زیست محیطی، بازاریابی-محصول و زیرساخت تمرکز و تاکید بیشتری داشته باشند. در صورت توجه به استراتژی های ویژه هر مرحله از چرخۀ عمر و پیادهسازی آنها، قابلیت وارد شدن به مرحلۀ رشد و توسعه و طی کردن فرایند طبیعی چرخۀ عمر مقصد را طبق مدل باتلر خواهد داشت.
۲-۲-۵) در مورد سوال فرعی دوم
فرصتها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری کدامند؟
این فرصتها و تهدیدها در هفت مقوله: ۱٫ جاذبههای گردشگری، ۲٫ تسهیلات و خدمات گردشگری، ۳٫ زیرساختهای گردشگری، ۴٫ عوامل مدیریت، ساختار و تشکیلات سازمانی، ۵٫ عوامل اجتماعی فرهنگی، ۶٫ عوامل موقعیتی و ۷٫ عوامل اقتصادی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
جاذبههای گردشگری
یافتههای تحقیق نشان میدهد که تأسیس موزه و گالریهای هنری، مردم شناسی و صنایع دستی و برگزاری رویدادها (جشنوارهها، همایشها و برنامه های موسیقی) برای جذب گردشگران فرصتهای مناسبی برای ارتقای گردشگری شهر بوکان به شمار میروند.
ولی از سوی دیگر این شهر با تهدیدهای مهمی نظیر نبود فضای سبز و مناظر طبیعی در حاشیه شهر با توجه به پتانسیلهای بالای منطقه (قرارگیری رودخانه سیمینهرود در حاشیه شهر و کوههای اطراف شهر) و عدم حفاظت اصولی ازاماکن و اشیای تاریخی مواجه میباشد.
تسهیلات و خدمات گردشگری
معیار مهم دیگری که در قضاوت گردشگران از مقصد تأثیر می گذارد؛ مهیا کردن خدمات درجه اول نظیر پارکینگ ایمن برای ماشین، سرویس بهداشتی مناسب، تسهیلات برای والدین با کودکان و مراکز اطلاعرسانی میباشد.
شهر بوکان از این لحاظ با فرصتهای مهمی نظیر احداث مراکز اقامتی و رفاهی متنوع (سوئیت، کمپینگ و…)، برگزاری تورهای گروهی و ویژه جهت آشناسازی گردشگران با شهر و احداث مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستانها و… مواجه میباشد. و همچنین از نظر چاپ و نشر اطلاعات ترویجی با تهدید روبروست. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از نظر گردشگران، شهر بوکان فاقد مراکز اقامتی متنوع با قیمت مناسب و خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت مطلوب میباشد.
زیرساختهای گردشگری
با در نظر گرفتن اینکه راه ها و شبکه های حمل و نقل شاهرگهای اصلی اقتصاد یک جامعه را تشکیل می دهند؛ میتوان ادعا کرد که بدون وجود مسیرهای ارتباطی مطمئن و ایمن و در عین حال سریع و با کیفیت بالا نمی توان اقتصاد پویا داشت و نقش مفید و کاربردی در عرصه فعالیتهای اقتصادی داخلی و خارجی ایفا کرد. در این راستا، با توجه به اینکه شهرستان بوکان در امتداد بزرگراه شمال به جنوب غرب کشور میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که، بهسازی حمل و نقل و ایجاد مسیرهای ارتباطی و ایجاد نیروگاه برق در سد شهید کاظمی (بزرگترین سد استان) فرصتهای مؤثری جهت توسعه گردشگری این شهرستان میباشد.
عوامل مدیریت، ساختار و تشکیلات سازمانی
نتایج تحقیق نشان داد که جذب نیروهای تحصیلکرده و متخصص و انجام فعالیتهای بازاریابی توسط اداره میراث فرهنگی فرصتهایی هستند که مقصد مورد مطالعه از آنها برخوردار میباشد.
همچنین نگرش کارشناسان در این تحقیق نشان داد که ادرات و نهادهای متولی گردشگری از لحاظ اختیارات کارگزاریهای دولتی گردشگری به منظور تصمیم گیری و برنامه ریزی در مقصد با تهدید مواجه میباشد.
عوامل اجتماعی فرهنگی
کارشناسان؛ حمایت مسئولان از رشد و توسعۀ گردشگری را فرصت مؤثری در مجموعه عوامل اجتماعی فرهنگی میدانند. با توجه به تحقیقاتی که توسط آس و همکاران (۲۰۰۵) صورت گرفت، میزان مشارکت نمایندگان دولتی و مسئولین در امور برنامه ریزی گردشگری (به ویژه در کشورهای در حال توسعه) بیشتر از سایر ذینفعان است. یافتههای این تحقیق نیز موید این امر است که حمایت مسئولان از رشد و توسعۀ گردشگری گام مهمی در تدوین استراتژیهاست و شهر بوکان نیز این نظر با فرصت روبروست.
عوامل موقعیتی
شهر بوکان به علت داشتن موقعیت سهراه ارتباطی برای استانهای آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی و کردستان همواره از نظر تجاری مورد توجه بوده است. امروزه نیز قرار گرفتن این شهر در قلب استانهای مذکور آن را به مرکزی برای ترانزیت مسافران تبدیل کرده است. موقعیت مناسب جغرافیایی بوکان در منطقه و امنیت نسبی آن، این شهر را به عنوان مرکز منطقه جنوب و جنوب غربی دریاچه ارومیه تبدیل کرده است. بنابر نظر کارشناسان و خبرگان موقعیت استراتژیکی و دارا بودن وضعیت مناسب از نظر مسیرهای دسترسی به آن، فرصت مؤثری برای توسعه شهر بوکان به شمار میرود.
عوامل اقتصادی
شواهد در منطقه نشان میدهد که از دیدگاه خبرگان، قابلیت اشتغالزایی بخش گردشگری و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در فعالیتهای مرتبط با گردشگری مهمترین فرصتهای اقتصادی شهر بوکان هستند.
همچنین عدم توجه دولت به سرمایه گذاری در بخش گردشگری و بیثباتی و فصلی بودن اشتغال در بخش گردشگری جزء تهدیدات اقتصادی هستند که در تدوین استراتژی های توسعه مقصد باید آنرا لحاظ کرد.
در اوایل قرن بیستم، با توجه به درآمدهای کلان سالانه بالغ بر ۵۵۰ میلیارد دلار و اشتغالزایی سالانه بالغ بر ۷۵۰۰۰۰ شغل، گردشگری به یکی از مؤلفه های مهم تجارت بین المللی مبدل شده است (سرور،۱۲:۱۳۸۶). بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، این صنعت امروزه دومین منبع درآمد در بیش از ۴۹ کشور جهان میباشد (قره نژاد،۲۳:۱۳۸۸) و تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد گردشگران در سرتاسر دنیا به رقمی حدود یک میلیارد و پانصد و شصت میلیون نفر خواهد رسید که ده درصد درآمدهای جهانی را شامل می شود (سازمان جهانی گردشگری،۲۰۰۷). این فعالیت به ازای هر یک میلیون دلار درآمد تولید شده، هزار شغل جدید ایجاد می کند و به ازای هر فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده یک و نیم فرصت شغلی غیرمستقیم و القایی دیگر در فعالیتهای عمده اقتصادی (خدماتی، صنعت) در مقصد ایجاد خواهد کرد (رنجبران و زاهدی، ۱۴۶:۱۳۸۸).
۳-۲-۵) در مورد سوال فرعی سوم
نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری کدامند؟
جاذبههای گردشگری
طبق یافتههای تحقیق، شهر بوکان از قوتهایی نظیر آب و هوای معتدل و مناسب، آداب و رسوم سنتی، وجود بناهای تاریخی و باستانی مربوط به دورۀ قاجاریه در بخش مرکزی شهر و برگزاری نمایشگاه فصلی (صنایع دستی ملی و سوغات) به مناسبتهای مختلف برخوردار میباشد.
تسهیلات و خدمات گردشگری
یافتههای تحقیق نشان میدهد که شهر بوکان از نظر تسهیلات اقامتی با کیفیت، خدمات پذیرایی مناسب و همچنین دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی جهت ارائه خدمات به گردشگران (صدور ویزا و بلیطهای هواپیما و قطار)، مجتمعهای تجاری و مراکز خرید قدیمی و مراکز پزشکی و درمانی تخصصی و فعال با قوت روبروست.
همچنین از نظر نبود علایم و تابلوهای راهنمای آثار تاریخی در داخل شهر و نبود تسهیلات بانکی الکترونیکی (کارت اعتباری، صرّافی) با ضعف روبروست.
زیرساختهای گردشگری
زیرساختها تأثیر زیادی در توسعۀ گردشگری دارند؛ بر اساس یافتههای تحقیق برخورداری از منابع آب کافی و سهولت دسترسی به شبکه اینترنت و خطوط ارتباطی متنوع برای شهر بوکان قوت به شمار میآیند.
همچنین از نظر نبود پارکینگ مناسب در داخل شهر، عدم روشنایی کافی در بعضی از قسمت های شهر و عدم مدیریت مناسب دفع فاضلاب و مواد زائد جامد با ضعف روبرو میباشد.
عوامل مدیریت، ساختار و تشکیلات سازمانی
بر اساس نظر کارشناسان، پیگیری مکاتبات اداری و موافقتهای اصولی جهت شروع عملیات بهره برداری از آثار تاریخی از طرف اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان برای شهر بوکان یک قوت به حساب می آید. و همچنین از لحاظ نبود برنامه یا سند مدون جهت مدیریت و توسعۀ گردشگری شهر، دانش تخصصی کم مدیران در حوزۀ گردشگری و عدم هماهنگی بین مسئولان در برنامه ریزی و مدیریت بخش گردشگری با ضعف مواجه میباشد.
عوامل اجتماعی فرهنگی
در واقع تحلیل موقعیت داخلی به بررسی منابع گردشگری مقصد، قابلیتها و تواناییها و شایستگیهای محوری می پردازد. وظیفه اصلی استراتژی تبدیل این منابع و شایستگیها به مزیت رقابتی است. در تحلیل موقعیت داخلی میبایست در کنار موارد ذکر شده به بررسی دیدگاه ها و نقطه نظرات جامعه و به طور کلی ذینفعان توسعه گردشگری جامعه نیز پرداخته شود (ایگل و همکارانش،۳۰۵:۲۰۰۸).
تحقیقات انجام شده در مورد : تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای ...