کیفیت حمل و نقل
۰٫۶۸۶
۲٫۵۸
۰٫۰۰۰
کیفیت اجتماعی
۰٫۴۶۸
۳٫۰۸
۰٫۱۴۲
کیفیت محیطی
۰٫۳۸۶
۲٫۸۱
۰٫۰۰۰
کیفیت نگرش به زندگی در مرکز شهر
۱٫۳۲۷
۲٫۶۲
۰٫۰۲۷
کیفیت زندگی شهری
۰٫۵۳۵
۲٫۷۶
۰٫۰۰۱
۴-۶-۴- بررسی مولفه های کیفیت زندگی درکوی برق
در منتهی الیه شمال شهر ساری واقع شده است و پیشینه ی آن به بیست سال هم نمی رسد .کوی برق از طرف شمال به باغ مریخی ،از طرف جنوب به کوی شفا ،از طرف مشرق به بلوار فرح آباد و از طرف غرب به زمین های قرق منتهی می شود .محله ی مذکور باخانه های ویلایی بامساحت حداقل چهار صد مترمربع درروبروی محله ی ششصد دستگاه توسط اداره ی برق منطقه ای برای رفاه حال کارکنان ساخته شده است .کوی برق امروزه یکی از مناطق اعیان نشین شهر ساری است . که باگسترش در بخش شمالی ، محدوده ی قانونی شهر نیز قرار دارد. امروزه با خریداری زمین های بخش شمالی درمحدوده ی جاده اصلی وتبدیل آن به کاربری مسکونی سبب رشد شهردر این ناحیه گردیده است . کوی برق باجمعیتی درحدود۱۹۶۹ نفر می باشد که دارای ۴۹۲ خانوار و بامیانگین ۴ نفر در هر واحد مسکونی است .
بنابراین با توجه به اطلاعات جدول شماره( ۴-۲۴) وضعیت کیفیت زندگی شهری در کوی برق به شرح ذیل است:
- در بعد کیفیت کالبدی بیشترین میانگین ۳٫۶۲ مربوط به فروریختن ساختمان ها(شاخص شماره۲)است. شاخص مزبور بیشترین میانگین را نسبت به محلات فوق دارد که خود نشان دهنده ی اهمیت بیشتر از سوی ساکنین کوی برق دارد. اگرچه ساختمان های قدیمی و فرسوده در آن وجود ندارد،امابه دلیل ساخت و ساز های جدید و فروریختن مصالح ساختمانی از منظر ساکنین اهمیت فراوانی داشته است .
محله فاقد بازارهای محلی و هفتگی بوده وجهت رفع نیازمندیهای روزمره مراکزخرید محله نتوانسته اند رضایتمندی ساکنین رافراهم نمایند؛بنابراین کم ترین میانگین ۲٫۱۹را نسبت به دیگر شاخص ها ی کالبدی رابه خود اختصاص داده است .دریک جمع بندی کلی،کاهش کیفیت کالبدی با میانگین۲٫۷۰را شاهد هستیم.
- در بعد کیفیت حمل و نقل بیشترین میانگین ۳٫۳۱ مربوط به تمایل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی (شاخص شماره ۱۵) است .در واقع قرار گرفتن درمسیر دانشگاه های آزاد ودولتی و شهرک های صنعتی شماره ی ۱و۲ و کار خانه های مختلف سبب گردیده تا تعداد اتوبوس و تاکسی در مسیر زیادشده و به همین دلیل رفت و آمد به مرکز شهر آسان تر و در اغلب ساعات روز امکان پذیر با شد. اگرچه عمر محله حدود بیست سال است؛ امابا نگاهی گذرا در می یابیم که عرض پیاده رو ها کمتر از ۲متر بوده و کاشت درخت توسط ساکنین سبب شده است تا استفاده از پیاده رو امکان پذیر نباشد. به همین دلیل شاخص موردنظر، کم ترین میانگین ۱٫۷۸ مبنی بر عدم استفاده از پیاده رو را داراست. بانگاهی کلی به سنجه های کیفیت حمل و نقل بامیانگین ۲٫۵۵مطلوب ارزیابی نمی شود.
- در بعد کیفیت اجتماعی بیشترین میانگین ۳٫۵۱ ( شاخص شماره ۲۷)به مشکل بزهکاری اختصاص داده شده است . درسالهای اخیر ،محله ی فوق به دلیل قرارگرفتن در پیرامون شهر ودوربودن از خدمات شهری جهت افزایش امنیت ،به پلیس محله تجهیز گردید . عدم مشارکت درامورشهری و واگذاری آن به سازمان های شهری سبب شده است تاکم ترین میانگین ۲٫۵۷ (شاخص شماره ۲۸) را دراین زمینه داشته باشد..دریک بررسی کلی از سنجه های اجتماعی میانگین ۳٫۱۶ به دست آمده که نشان دهنده ی این است که محله ازنظرکیفیت اجتماعی در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد.
- در بعد کیفیت محیطی بیشترین میانگین ۳٫۸۱ مربوط به آلودگی صدا و هوا ناشی ازفعالیت روزانه وتردداتومبیل ( شاخص شماره ۳۲) و کم ترین میانگین ۲٫۱۶ مربوط به (شاخص شماره ۳۴)آبگرفتگی معابردرفرآیند بارندگی می باشد. دربررسی اجمالی ازکلیه ی شاخص های محیطی میانگین ۲٫۷۹ودرنتیجه کاهش کیفیت محیط ارزیابی شده است.
- در بعد کیفیت نگرش بیشترین میانگین ۲٫۸۲ مربوط به تمایل به زندگی درنواحی داخلی شهر(شاخص شماره ۳۹) و کم ترین میانگین ۲٫۴۷ مربوط به تمایل به آپارتمان نشینی ( شاخص شماره ۴۰) می باشد. کیفیت نگرش دارای میانگین ۲٫۶۴ ودر سطح پایینی ارزیابی شده است .
- در کیفیت زندگی شهری، بعد اجتماعی با میانگین ۳٫۱۶ دارای بیشترین و بعد حمل و نقل با میانگین ۲٫۵۵ دارای کم ترین میانگین می باشد. به طور کلی کیفیت زندگی شهری دارای میانگین ۲٫۷۶ ودرحدنامطلوبی قرار دارد.
جدول(۴–۲۵) تجزیه و تحلیل توصیفی سوال های پرسش نامه در محله بلوار خزر (ابعاد کیفیت زندگی شهری)
ردیف
شاخص ها
انحراف استاندارد