۰/۴۴۸
۴-۴-۱ ماموریت
ماموریت شامل ۳ بخش چشم انداز، اهداف و مقاصد و جهت گیری استراتژیک می باشد. تجزیه و تحلیل ها نشان میدهد که ماموریت سازمانی برای کارکنان به اندازه کافی قابل درک نبوده و آنها به خوبی از آن آگاهی ندارند.
نمودار ۴-۷: گزارش مورد خطی سوالات ماموریت
۴-۴-۲ سازگاری
نتایج بررسی ها حاکی از آن است که سازگاری شرکت در مقابل تغییرات داخلی و خارجی بالاست. در واقع شرکت مورد مطالعه مجبور است تا با تغییرات داخلی (ایجاد تکنولوژی های جدید، سازمان دهی کار و…) و یا محیط متغیر خارجی (نیازهای مشتریان، رقابت و…) روبرو گردد. در این بین، شرکت در بعد یادگیری سازمانی دارای فرهنگ قویتری می باشد.
نمودار ۴-۸: گزارش مورد خطی سوالات سازگاری
۴-۴-۳ درگیر شدن در کار
سومین مشخصه اساسی فرهنگ سازمانی عبارت است از گرایش به کار تیمی، توانمندسازی و توسعه قابلیت های کارکنان است. در سازمان کارها به شکل تیمی انجام می گیرد اما هر فرد مسئولیت های خاص خود را به عهده دارد. بدین ترتیب هر عضو تیم برای انجام کارهای خود؛ باید دارای مهارت ها و تخصص هایی باشد. درگیر شدن در کار دومین ویژگی قوی فرهنگ سازمان مورد مطالعه می باشد.
نمودار ۴-۹: گزارش مورد خطی سوالات درگیر کار شدن
۴-۴-۴ یکپارچگی
ضعیفترین مشخصه فرهنگ سازمان مورد بررسی یکپارچگی می باشد. در واقع سطوح و واحدهای مختلف سازمان در مورد اصول و ارزش های بنیادین سازمان درک یکسانی ندارند. این بخش فرهنگ، پایه و اساس یکپارچگی، هماهنگی و کنترل است. آشکار است که پرسنل شرکت مواضع مشترکی در مورد اهداف سطوح مختلف ندارند همچنین کارکنان واحدهای مختلف سازمان، واحدهای خود را به عنوان ماهیت های مستقل و جدا درک می کنند نه به عنوان بخشی از کل سازمانی.
نمودار ۴-۱۰: گزارش مورد خطی سوالات یکپارچگی
۴-۵ بررسی وضعیت شاخص های فرهنگ
در این مرحله با تلفیق هر ۵ مورد از موارد ۶۰ گانه ارائه شده در جدول (۴-۲) در مجموع ۱۲ شاخص برای فرهنگ سازمان تعریف شده است.به منظور مقایسه شاخص ها؛ درصد میانگین هر شاخص محاسبه شده واین مقادیر در جدول (۴-۳) نشان داده شده است.
جدول ۴-۳: درصد میانگین شاخص های فرهنگ
درصد میانگین
شاخص های فرهنگ
ویژگی فرهنگ
۲۵۰/۰
ارزش های بنیادین
یکپارچگی
۲۷۲/۰
توافق
۲۶۴/۰
هماهنگی و پیوستگی
۶۳۶/۰
توانمند سازی
درگیرشدن
۶۲۴/۰
تیم سازی
۶۰۹/۰
توسعه قابلیت ها