فرصت اغلب زمانی شناسایی می شود که مصرف کننده به دنبال کالاهای متفاوت یا محصولات با کیفیت بهتر و بالاتر باشد. این انتقال اغلب زمانی رخ میدهد که شرایط فرد به دلیلی تغییر کرده باشد، مثلا به دانشگاه رفته یا شغل جدیدی کسب کرده باشد. نیاز هم به چند روش قابل شناسایی است. به عنوان مثال زمانی که نیازهای جدیدی به وجود میآیند، مصرف کنندگان از راههای مختلف به خواسته های برآورده نشده خود پی میبرند. ولی دو روش عمدهای که مصرف کنندگان برای شناسایی نیازهای خود به کار میبرند، زمانی است که محصول موجود عملکرد مناسبی ندارد. همچنین مصرف کنندگان خواسته های برآورده نشده خود را با دیدن محصولاتی که در آینده تولید خواهند شد و یا شنیدن نکاتی درباره آنها شناسایی می کنند. این معیارها مصرف کننده را در ارزیابی و مقایسه گزینه ها یاری میرساند. هدف مدیران بازاریابی، تعیین مهمترین ویژگیهای تاثیرگذار بر انتخاب مصرف کننده است. چندین عامل به طور مشترک ارزیابی مصرف کننده از محصولات را تحت تاثیر قرار می دهند. یک ویژگی مانند قیمت، به تنهایی برای توصیف چگونگی ارزیابی مصرف کننده کافی نیست. به علاوه ویژگیهایی که از نظر بازاریاب از اهمیت زیادی برخوردار هستند، ممکن است برای مصرف کننده اهمیت چندانی نداشته باشد(همان منبع).
۴)تصمیم گیری خرید: دو مرحله ارزیابی معیارها و تصمیم گیری خرید بسیار به هم مرتبط هستند و فرآیندهایی که در ارزیابی معیار توضیح داده شدند، در مورد این مرحله نیز کاملا صادق هستند. تصمیم نهایی خرید همچنین به وسیله رفتار دیگران نیز تحت تاثیر قرار میگیرد، مثلا توصیههایی که دوستان و خانواده مینمایند. وقتی که یک مصرف کننده آماده خرید یک محصول است، به خاطر عوامل موقعیتی غیره منتظره ممکن است دوباره تصمیمش را بررسی کند. مثلا ممکن است اینطور باشد که فلان خرید مهمتر است. بنابراین اولین خواسته یا میل مصرف کننده ممکن است بعد از طی همه مراحل بالا منجر به خرید نشود(Dahl et al, 2008).
۵)رفتار پس از خرید: زمانی که محصول خریداری می شود، مصرف کنندگان توقع نتایج معینی را از خرید خود دارند. تفاوت میان انتظارات مصرف کننده و عملکرد کالا تعیین می کند که مصرف کننده از خرید کالا راضی یا ناراضی است. رضایت یا عدم رضایت مصرف کننده به وسیله احساسات یا رفتارهای کلی یک شخص درباره یک محصول پس از خرید آن مشخص شود(Solomon, 2004). اگر کالا در حد انتظار باشد، رضایت مصرف کننده تامین خواهد شد و در صورتی که بیش از حد انتظار باشد، رضایت و خوشنودی مصرف کننده را به دنبال خواهد داشت. هرقدر فاصله میان انتظارات مصرف کننده و عملکرد کالا بیشتر باشد، نارضایتی وی بیشتر خواهد بود. این مسئله به انتظارات مصرف کننده و عملکرد حقیقی محصول بستگی دارد(اسداللهی، ص ۶۶، ۱۳۸۴).
به طور متوسط هر مشتری راضی از کالای شرکت، رضایت خود را به سه نفر انتقال میدهد. در حالی که هر مشتری ناراضی، نارضایتی خود را به یازده نفر منتقل می کند. بنابراین شرکتها باید به طور منظم رضایت مشتری را اندازه گیری نمایند(Kotler, 2005).
زمانی که مردم احساس می کنند میان ارزشها و عقاید آنها و رفتارشان ناهماهنگی وجود دارد، احساس درونی به آنها دست میدهد که به آن ناهماهنگی شناختی گفته می شود. ناهماهنگی شناختی به این دلیل بروز می کند که شخص درمییابد که کالای خریداری شده، علاوه بر مزایا، نقاط ضعفی را هم دارد. مصرف کنندگان علاوه بر اینکه به دنبال اطلاعاتی هستند که نظر مثبت آنها را در مورد کالای خریداری شده تقویت کند، از اطلاعاتی که با تصمیم گیری آنها تناقض داشته باشد هم اجتناب مینمایند.
۲-۵-۵ عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری
فرایند تصمیم گیری خرید تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که مهمترین آنها همانطور که در شکل ۲-۳ نشان داده شدهاست، عبارتند از: عوامل فرهنگی-اجتماعی و گروهی، عوامل روانی و فردی، عوامل موقعیتی و عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی. از آنجا که پژوهش حاضر در پی تحقیق پیرامون اثرگذاری مسئولیتاجتماعی شرکتها بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان با میانجیگری متغیر ترفیع که یکی از مولفههای آمیخته بازاریابی است، میباشد و از سوی دیگر مسئولیتاجتماعی صرفا مسائل محیطی را در بر نمیگیرد. چراکه این تعهد و مسئولیت، تاثیر بسزایی روی آمیختههای بازاریابی داشته و موجب جرح و تعدیل آنها می شود. “باوی”[۶۲] و “سیل”[۶۳] ابزارهای لازم قابل استفاده در مسئولیتاجتماعی را بستهبندی، تبلیغات، فروش شخصی و خدمات میدانند(Bovee et al, 1992)، لذا در ادامه به تشریح آمیخته ترفیع به عنوان عامل موثر بر فرایند تصمیم گیری خواهیم پرداخت(روستا و همکاران، ص ۱۳۰ ۱۳۷۵).
عوامل فرهنگی-اجتماعی وگروهی:
فرهنگ
طبقهاجتماعی
گروهای مرجع
خانواده و همخانگی
عوامل روانی و فردی:
تلقیات خودپنداری
انگیزه شخصیت
یادگیری ادرک
سبکزندگی
فرایند تصمیم گیری خرید:
تشخیص مسئله
جستجوی اطلاعات
ارزیابی گزینه ها
تصمیم خرید
رفتار پس از خرید
عوامل آمیخته بازاریابی:
محصول
قیمت
توزیع
ترفیع
عوامل موقعیتی:
موقع خرید
مکان خرید
دلیل خرید
شرایط خرید
شکل۲-۳ عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری خرید (روستا و همکاران، ص ۱۳۱، ۱۳۷۵)
۲-۶ عوامل آمیخته بازاریابی
همه خریداران تحت تاثیر عناصر گوناگون آمیخته بازاریابیاند و تصمیم گیری آنها وابسته به نوع محصول و ویژگیهای آن، شیوه های قیمت گذاری و روشهای پرداخت، امکانات و تسهیلات توزیع و روشهای ترغیبی و ترفیعی شرکتها است(روستا و همکاران، ص ۱۳۱، ۱۳۷۵).
۲-۶-۱ اهمیت فعالیتهای ترفیعی
هنگام بررسی سیستمی شرکتها باید همه فعالیتهای ترفیعی به عنوان سیستمهای فرعی در درون سیستم کل بازاریابی شناسایی شود. این عمل یعنی هماهنگ کردن فعالیتهای نیروی فروش، برنامه های تبلیغاتی و دیگر فعالیتهای تشویقی. متاسفانه در بسیاری از شرکتها و سازمانهای امروزی، این فعالیتها به صورت جداگانه وانفرادی صورت میگیرد، برای مثال بین مدیریت تبلیغات و مدیریت فروش رقابت و برخوردهای غیرمنطقی دیده می شود. از لحاظ تئوریهای اقتصادی، هدف اصلی ترفیعات عبارت است از تغییر محل و شکل منحنی تقاضا و درآمد برای محصولات شرکت. به طور اساسی، ترفیعات یا ارتقا عبارت است از مجموعه فعالیتهای اطلاعرسانی، ترغیب و اثرگذاری که این سه کاملا با هم مربوطاند(صنایعی، ۱۳۷۲).
عوامل متعددی نیاز به ترفیع را مشخص میسازد، از جمله:
افزایش فاصله فیزیکی بین تولیدکننده و مصرف کننده که خود باعث مشکل ارتباطات شده است.
رقایت شدید بین منابع گوناگون و شرکتهای مربوط به یک صنعت که فشار زیادی بر برنامه های ترفیعی فروشندگان وارد آورده است.
عدهای از متخصصان مدیریت و بازاریابی معتقدند که در اقتصاد امروز مصرف کنندگان بیشتر درصدد برطرف کردن و ارضای خواستههایشان هستند تا نیازهایشان. این امر سبب شده است شرکتها برای جلب مشتریان بیشتر برنامه های ترفیعی مناسبی تهیه و اجرا نمایند، به عبارت دیگر آنان معتقدند که نیازهای مشتریان راکد مانده است و باید با فعالیتهای ترفیعی این نیازها را مطرح ساخت، به همین دلیل ترفیع اهمیت زیادی دارد. در بعضی از جوامع بزرگترین بخش هزینه های بازاریابی به برنامه های ترفیعی اختصاص دارد. حتی در بسیاری از شرکتها هزینه کل ترفیعات و تشویقات بیش از هزینه های کل تولید است(Schultz & Block, 2011).
۲-۶-۲ آمیخته ترفیع و تشویق
اجزای آمیخته ترفیع و تشویق (جدول) عبارتند از:
آگهی و تبلیغات: تبلیغات عبارت است از ارتباط و معرفی غیرشخصی محصول یا خدمات از طریق حاملهای مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیرانتفاعی، یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند. تبلیغ به معنای رساندن پیام، شناساندن امری به دیگران، یا امری را خوب یا بد وانمود کردن است و پیامهای دیداری و گفتاری را شامل می شود که برای ترویج عقیده یا محصولی از طرف یک منبع به وسیله کانالهای تبلیغی به گروه های خاصی یا به کل جامعه منتقل میگردد(Story & French, 2004).
پیشبرد فروش: شامل محرکها و مشوقهای کوتاه مدت برای تشویق به خرید یا فروش یک محصول یا خدمت است. بیشتر سازمانها از جمله تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، خردهفروشان، انجمنهای بازگانی و موسسات غیرانتفاعی میتوانند از ابزار پیشبرد فروش استفاده نمایند. هزینه پیشبردفروش در ایران رو به افزایش است و بسیاری از سازمانهای تجاری و غیرتجاری برای جلب نظر خریداران و تشویق و ترغیب آنان به خرید، از این ابزار استفاده می کنند. پیشبرد فروش شامل انواع گستردهای از ابزار ترفیعی است که برای برانگیختن واکنشهای قویتر یا سریعتر بازار طراحی شدهاست. این ابزار عبارتند از:
تشویق مصرف کنندگان، با ابزاری مانند نمونهها، کوپنهای تخفیفی، بازپرداختهای تخفیفی از طرف کارخانه به خریداران، حراج، کاهش قیمتها، جوایزی برای خرید محصول، تمبرهای تجاری ونمایش محصول.
ترفیع تجاری[۶۴]، با ابزاری مانند تخفیفهای خرید به خردهفروشان، محصولات رایگان برای خردهفروشان، بازپرداختهای تخفیفی به خردهفروشان برای حمایت آنها از محصول[۶۵]، آگهیهای تعاونی[۶۶] و مسابقات فروش برای عاملان فروش.
تشویق فروشندگان، با ابزاری مانند انعامها و مسابقات(روستا و همکاران، ص ۳۸۸، ۱۳۷۵).
روابط عمومی: روابط عمومی یکی دیگر از اجزای آمیخته ترفیع است که عبارت است از تشویق غیرشخصی، تقاضا برای یک محصول، خدمت یا واحد تجاری از طریق درج اخبار تجاری با اهمیت و مثبت در یک رسانه انتشاراتی یا پخش آن از رادیو و تلوزیون بدون اینکه سازمان ذیربط پولی پرداخت نماید(Kim et al, 2008).
فروش شخصی، ارائه اطلاعات به طور حضوری به دیگران(خریداران بالقوه) برای فروش محصولات یا خدمات(Wierenga et al, 2010).
جدول ۲-۴ اجزای ترفیع و تشویق(روستا و همکاران، ص ۳۷۰، ۱۳۷۵)
دانلود فایل ها در مورد : نقش مسئولیت اجتماعی در تصمیم گیری خرید مشتریان در ...