- استقلال مشاوران در ارائه نتایج
- همکاری و تعامل تنگاتنگ سازمان و مشاورین
- ایده آل گرا و غیر اجرایی بودن طرح پیشنهادی
- نبود نگاه مشتری مدارانه در طرح
-عدم انعطاف پذیری فرآیندهای طراحی شده
- عدم توجه به تکنولوژی اطلاعات
بهبود و راهکارهای ارائه شده
- در نظر گرفتن محیطهای قانونی، فرهنگی و کاری سازمان در ارائه طرحهای پیشنهادی
- در نظر گرفتن نیازها و انتظارات مشتریان سازمان و فرآیندها در طراحی آنها
- طراحی انعطاف پذیر فرآیندها جهت ایجاد قابلیت بکارگیری آنها در بلند مدت
- وجود بسترهای مناسب تکنولوژی اطلاعات در سازمان
عوامل محیطی
- کنترلهای شدید رسمی و قانونی
- محدودیتهای زیاد و روش های اجرایی و فضاهای عملیاتی سازمان از سوی محیط
- تعدد و پراکندگی مراجع خارجی که سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد
- انتسابهای سیاسی که منجر به توقف برنامه های پروژه می شود
محیط
- وجود استراتژی های مناسب برای کنترل و تعامل با عوامل محیطی
- انعطاف پذیری ساختار و فرایند های سازمانی برای مواجه شدن با محیط
شکل ۲- ۱۲- مدل تأثیرگذاری عوامل مؤثر بر پروژه های مهندسی مجدد
منبع : زارعی و فرکیش (۱۳۸۴)
۲-۲۲-۲۱- دیدگاه ریجرز و منسار
ریجرز و منسار[۱۶۶] (۲۰۰۵) بهترین راهکارهای[۱۶۷] مؤثر بر پیاده سازی BPR را شناسایی کرده اند. در ذیل به شرح تحقیق آنها پرداخته می شود :
قبل از ارائه بهترین راهکارها ابتدا می باید به زمینه ها و بخشهایی که در باز مهندسی فرآیندها مورد توجه قرار دارند، پرداخته شود. به طور کلی می توان آنها را در ۶ طبقه بندی معرفی کرد :
مشتریان داخلی یا خارجی فرایند کسب وکار
محصولات (یا خدمات) تولید شده بوسیله فرایند کسب و کار
فرایند کسب و کار از دو منظر،
الف) دیدگاه عملیاتی[۱۶۸] : عملیات جریان کار چگونه پیاده شده اند؟(مانند تعداد کارها در یک شغل ، اندازه کارهای مرتبط، ماهیت کارها، درجه سفارش سازی) و
ب) دیدگاه رفتاری[۱۶۹] : چه زمانی جریان کار اجرا شده است ؟(توالی وظایف، استحکام وظایف، برنامه ریزی مشاغل)
در نظر گرفتن شرکت کنندگان[۱۷۰] در فرایند کسب و کار :
الف) ساختار سازمانی (عناصر شامل : نقش ها، کاربران، گروه ها، واحد ها و غیره) و
ب) افراد سازمانی (افراد شامل : نمایندگانی که می توانند کارهای محوله جهت اجرا و ارتباط بین آنها را در اختیار داشته باشند)،
اطلاعاتی که بوسیله فرایند کسب و کار استفاده و یا ایجاد می شوند.
تکنولوژی مورد استفاده فرایند کسب و کار و در نهایت می توان به محیط خارجی غیر از مشتریان اشاره کرد.
در شکل ۲- ۱۱چارچوبی از پیاده سازی BPR را با توجه به زمینه ها و بخش هایی که در بازمهندسی فرآیندها مورد توجه قرار دارند، نمایش داده شده است.
محیط خارجی
مشتریان
محصولات
فرایند کسب و کار
دیدگاه عملیاتی
دیدگاه رفتاری