- استراتژی حمله مستقیم
هدف اصلی :
قبضه بخش قابل توجهی از خریدهای تکراری / جایگزین مشتریان فعلی رقیب هدف ، جذب مشتریان جدید از میان آن هایی که دیرتر از بقیه یک محصول جدید را می پذیرند با عرضه محصول به قیمتی پایین تر یا با ویژگی های جذاب تر
مشخصات بازار :
بازاری نسبتا همگن از حیث نیازهاو معیارهای خرید مشتریان ،وفاداری یا ترجیح نسبتا کم به نام های تجاری موجود ، نبود هیچ گونه آثار شبکه ای مثبت
مشخصات رقبا :
رقیب هدف منابع و شایستگی های نسبتا محدودی دارد . به ویژه در حوزه های بازاریابی و تحقیق وتوسعه ، احتمالا در برابر حمله مستقیم اسیب پذیر خواهد بود
مشخصات شرکت :
شرکت منابع و شایستگی های بیشتری در حوزه های بازاریابی ، تحقیق و توسعه دارد و یا هزینه های عملیاتی پایین تری از رقیب هدف دارد.
- استراتژی جهش بلند
هدف اصلی :
ترغیب مشتریان فعلی در بازار انبوه به تعویض و تغییر نام تجاری دلخواه خود از طریق عرضه محصولی با نام تجاری برتر ، جلب مشتریان جدید با ارائه منافع بیشتر
مشخصات بازار :
بازاری نسبتا همگن از حیث نیازهاو معیارهای خرید مشتریان ،اما برخی از نیازها یا معیارهای آنان توسط نام های تجاری موجود براورده نمی شود
مشخصات رقبا :
یک یا چند رقیب فعلی از منابع و شایستگی های نسبتا قوی و خوبی در حوزه بازاریابی برخوردارند ، اما تکنولوژی مورد استفاده آن ها چندان پیچیده نیست و شایستگی های آنان در حوزه تحقیق و توسعه محدود است
مشخصات شرکت :
تکنولوژی پیشرفته شرکت برتر از تکنولوزی رقبا است ، شرکت منابع لازم برای تولید و بازاریابی برای تحریک تقاضای اولیه میان مشتریان را برای نسل جدید از محصولات دارد ئ میتواند این تقاضا را تامین کند
- استراتژی هجوم کاذب
هدف اصلی :
جلب بخش قابل توجه از مشتریان جدید موجود در یک یا چند بخش عمده بازار که نیازهای مشتریانش متفاوت از نیازهای مشتریانی که زودتر نام تجاری یا محصول جدید را پذیرفته اند باشد.
مشخصات بازار :
دو یا چند بخش با نیازها و معیارهای خرید مشخص ، نیازهای مشتریان موجود در حداقل یک بخش بازار فعلا توسط نام های تجاری موجود برآورده نمی شود.
مشخصات رقبا :
رقیب هدف منابع و شایستگی های نسبتا قوی و خوبی به ویژه در حوزه های تحقیق و توسعه و بازاریابی دارد ، احتمالا می تواند در برابر حملات مستقیم مقاومت کند.
مشخصات شرکت :
منابع و شایستگی های شرکت محدودند ، اما برای نفوذ موثر در حداقل یک بخش بزرگ بازار و تامین نیازهای آن بخش منابع کافی در اختیار دارند.
- استراتژی محاصره
هدف اصلی :
جلب بخش قابل توجهی از مشتریان جدید موجود در یک سری بخش های کوچک تر و تخصصی تر بازار که نیازها یا ترجیحات مشتریانی باشد که زودتر از دیگران یک نام تجاری یا محصول جدید را پذیرفته اند باشد.
مشخصات بازار :
بازاری نسبتا ناهمگن با چند بخش کوچک و تخصصی شده ، نیازها و ترجیحات مشتریان در برخی بخش ها در حال حاضر توسط نام های تجاری موجود براورده نمی شود.
مشخصات رقبا :
یک یا چند رقیب از منابع و شایستگی های نسبتا قوی و خوبی در حوزه بازاریابی و تحقیق و توسعه برخوردارند و یا هزینه های عملیاتی آنان پایین تر است ، احتمالا میتوانند در برابر حملات مستیم مقاومت کنند
مشخصات شرکت :
شرکت منابع و شایستگی های لازم بازاریابی ، تحقیق و توسعه و تولید را در پوشش بخش های کوچک تر بازار داراست، شرکت ساختار مدیریتی نامتمرکز و قابل سازگار و منطقی دارد.
استراتژی حمله چریکی
هدف اصلی :
قبضه بخش نسبات خوبی از خریدهای تکراری /جایگزین مشتریان موجود در چند بخش یا قلمروی بازار ، جلب مشتریان جدید موجود در تعدادی از بخش های موجود بازار
مشخصات بازار :