ایستگاه دوم
ایستگاه سوم
الی
ایستگاه آخر
شکل ۴-۹: ماتریس جدول زمان بندی اتوبوس ها
۴-۲-۳-۲-۱- نحوه عملکرد مدل ریاضی: این مدل در دو مرحله اصلی اجرا می شود:
مرحله اول ورود مسافران به ایستگاه: با در نظر گرفتن نرخ ورود مسافران به هر ایستگاه در ساعات شلوغ و خلوت. همچنین اطالاعات مربوط به جدول مبدأ – مقصد، بخش اطلاعات مسافران ورودی هر ایستگاه تکمیل می شود.
مرحله دوم جا به جایی مسافران بین ایستگاه و اتوبوس: عملیات پیاده و سوار شدن با توجه به زمان رسیدن هر اتوبوس به هر ایستگاه انجام میگیرد. با توجه به این نکته که در بعضی از سناریو های مورد بررسی اتوبوس ها امکان سبقت گرفتن از یک دیگر را دارند، جهت رعایت درست تقدم و تأخر ورود اتوبوس ها به هر ایستگاه ابتدا عملیات پیاده و سوار شدن برای تمام اتوبوس های ورودی به ایستگاه اول انجام میگیرد و سپس این عملیات به ترتیب برای سایر ایستگاه ها انجام می شود. برای انجام عملیات پیاده شدن اطلاعات مسافرانی که ایستگاه حاضر مقصد آنها است از ماتریس اتوبوس به قسمت اطلاعات مسافران خروجی ماتریس ایستگاه حاضر منتقل میگردد. عملیات سوار شدن نیز شامل ۴ مرحله به شرح زیر می باشد:
درنظر گرفتن حداکثر ظرفیت قابل استفاده از اتوبوس (در ایستگاه های ابتدای مسیر معمولاً مسافران بیش از ظرفیت اتوبوس سوار نمیشوند، ولی در ایستگاه های شلوغ میان خط مسافران تا حد امکان سوار میشوند)
محاسبه فضای خالی اتوبوس با توجه به حداکثر ظرفیت در ایستگاه حاضر
فضای خالی قابل استفاده = تعداد مسافران حداکثر ظرفیت در ایستگاه مورد نظر
با توجه به قسمت اطلاعات مسافران ورودیماتریس ایستگاه حاضر و زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، طول صف و تعداد مسافرانی که سوار میشوند محاسبه میگردد.
(فضای خالی قابل استفاده و طول صف) حداقل = تعداد مسافرانی که سوار میشوند
در انتها اطلاعات مسافرانی که میتوانند سوار شوند از ماتریس ایستگاه به ماتریس اتوبوس منتقل و سایر اطلاعات ماتریس ایستگاه و اتوبوس نظیر زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، طول صف، تعداد افراد پیاده و سوار شده و غیره به روز میگردد.
جدول زمانی خروج اتوبوس ها از ایستگاه اول در ساعات مختلف
توزیع آماری زمان توقف در هر ایستگاه
ترافیک خودرو های شخصی در ساعات مختلف
برنامه زمان بندی چراغ های راهنمایی