۱-۹-۳ ) قلمرو زمانی
پژوهش از زمان تصویب ۱۹/۱۲/۹۲ آغاز شده و ۶ ماه پس از آن خاتمه می یابد.
۱-۱۰- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها
۱-۱۰-۱)روش تحقیق
تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی می باشدو از لحاظ متغیر کیفی بوده و از لحاظ زمان مقطعی و از لحاظ ابزار گردآوری توصیفی ،پیمایشی از نوع همبستگی علی می باشد.ابتدا مطالعه سوابق طرح و سپس کار روی موضوع اصلی پایان نامه مورد نظر می باشد.
۱-۱۰-۲ )روش گردآوری اطلاعات
کتابخانه ای در جهت بررسی ادبیات تحقیق و ارائه مدل مفهومی .
میدانی در جهت بررسی سوالات و فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه .
در این تحقیق از دو ابزار استفاده خواهد شد.ابزار اول پرسشنامه خواهد بود که برای استراتژی های تحول از پرسشنامه محقق ساخته با الهام از مدل استانداردویزبوردو برای اثربخشی سازمانی از پرسشنامه استاندارد پارسونز ،جهت بررسی سوالات و فرضیه های تحقیق استفاده خواهد شدو ابزار دوم مصاحبه خواهد بود که برای بحث پیرامون یافته های تحقیق استفاده خواهد شد.
۱-۱۰-۳)روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
آلفای کرونباخ :برای بررسی پایایی پرسشنامه.
آزمون کولموگروف اسمیرنوف : برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها.
آزمون همبستگی. واریانس. رگرسیون.
در این تحقیق از نرم افزار"spss"استفاده می شود.
۱-۱۱)تعاریف نظری وعملیاتی واژه ها و اصطلاحات
۱-۱۱-۱)تعاریف نظری واژه ها و اصطلاحات
تحول سازمانی[۱۴]
تحول سازمان مجموعهای از نظریهها، ارزشها، استراتژیها و فنون مبتنی بر علوم رفتاری است که در فرایند تغییر برنامه ریزی شده محیط کاری سازمانی به منظور افزایش بهبود عملکرد فردی و سازمانی، از طریق تغییر رفتار اعضای سازمان در شغلشان، بکار گرفته میشود.(پوراس و رابرتسون[۱۵] ،۱۹۹۲
استراتژی[۱۶]
استراتژی میتواند به عنوان فرایند تعیین اهداف بنیادین بلندمدت، اتخاد شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقق این اهداف، تعریف شود (رابینز، ۱۳۸۷).
هدف[۱۷]
نتایج مورد انتظار یک رفتار را هدف می گویند. از نظر روان شناسان، هدف محرک بیرونی است. اهداف سازمانی بایستی دارای ویژگی هایی نظیر روشن بودن، منطقی بودن، به روز بودن، همراستایی با ماموریتها و … باشد و افراد به آن متعهد باشند.( خداشناس،۱۳۹۲ )
پاداش[۱۸]
پیامدهای ارزشمند مثبت کار برای افراد، به بیان دیگر، پاداش ارائه یک پیام خوشایند برای انجام رفتاری مطلوب از فرد به منظور افزایش احتمال تکرار است (بگل و دیگران[۱۹]،۱۹۹۵).
ساختار سازمانی[۲۰]
ساختار سازمانی به عنوان یک مفهوم اساسی، مشهود و نامشهود است که بر رسمیت شناختن، مشاهده، طبیعت، و تداوم الگوها و روابط موجودیتها در سازمان اشاره دارد (پولان[۲۱]،۲۰۰۰)
مکانیسم سازمانی[۲۲]
توصیف دقیق عملکرد یک دستگاه یا مراحل مختلف یک واکنش یا رخداد یک پدیده، سازوکار یا مکانیسم نام دارد.(خداشناس ،۱۳۹۲)
رهبری[۲۳]
فرایند نفوذ در دیگران و برانگیختن آنها برای همکاری با یکدیگر به طوری که آنها با اشتیاق و جدیت در دستیابی به اهداف سازمانی تلاش نمایند (رابینز ،۱۳۷۸ )
ارتباطات سازمانی[۲۴]
در مدیریت ارتباطات را انتقال اطلاعات، مفاهیم و معانی بین افراد سازمان تعریف میکنند، منظور از اطلاعات تنها وقایع و نظرات نبوده بلکه احساسات و عواطف را نیز نشان میدهد.(خداشناس ،۱۳۹۲)
اثر بخشی سازمانی[۲۵]
اثربخشی سازمان عبارتست از درجه یا میزانی که سازمان به هدفهای مورد نظر خود نائل میآید (دفت، ۱۳۸۰).
۱-۱۱-۲)تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
هدف :مولفه یا متغیر تحول که براساس پرسشنامه ،پرسش های ..۱..تا ..۵.. تحول سازمانی را از بعد هدف سنجیده است .
پاداش :مولفه یا متغیر تحول که بر اساس پرسشنامه پرسش های ..۶..تا ..۹..تحول سازمانی را از بعد هدف سنجیده است
.
ساختار سازمانی : مولفه یا متغیر تحول که بر اساس پرسشنامه پرسش های ..۱۰.تا .۱۶.. تحول سازمانی رااز بعد ساختار سنجیده است.
مکانیسم سازمانی :مولفه یا متغیر تحول که بر اساس پرسشنامه ،پرسش های .۱۷.. تا .۲۰.. تحول سازمانی را از بعد رهبری سنجیده است.
رهبری : مولفه یا متغیر تحول که براساس پرسشنامه پرسش های .۲۱..تا .۲۵.. تحول سازمانی را از بعد رهبری سنجیده استارتباطات سازمانی :مولفه یا متغیر تحول براساس پرسشنامه ،پرسش های .۲۵.. تا ..۲۸. تحول سازمانی را از بعد ارتباطا ت سنجیده است.
اثربخشی سازمانی: مولفه ها یا متغیرهای اثربخشی بر پرسشنامه پرسش های ..۱.. تا ..۲۸.. اثربخشی سازمانی را از بعد نوآوری ، رضایت، تعهد سازمانی و سلامت سنجیده است.
فصل دوم
مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱)مقدمه
اهمیت تغییر و تحول مثبت بر کسی پوشیده نیست چرا که نیاز آینده است .سازمانهای موفق در جهان امروز سازمانهایی هستند که تغییر و تحول را در چهارچوب تشکیلاتی خود بگنجانند . بر کسی پوشیده نیست که بنیان هر سازمان بر پایه برآورده سازی نیازها است و از آنجائیکه نیاز انسانها دائم در حال تغییر و یا میل به سمت نیاز جدید است بنابراین لزوم تحول در سازمانها همواره دیده میشود و احساس نیاز به مدیریت بر روی این تحولات بیش از پیش خود را نشان میدهد.
سازمانها برای آنکه به اهداف خود نائل شوند مجبورند با بخشها و گروههای مختلف محیط خود ارتباط داشته و نیازهای آنها را تأمین کنند . بدین ترتیب میتوان گفت که در واقع نه سازمان میتواند خود را از محیط جدا کند و نه محیط میتواند بدون سازمان زندگی کند.
از نتایج این رابطه لاینفک این است که هر تصمیمی که سازمان اتخاذ کند یا به هر عملی که مبادرت ورزد،
راهنمای نگارش مقاله در مورد تاثیراستراتژیهای تحول براثربخشی سازمانی درشهرداری کاشان- فایل ۲