هدف اصلی تحقیق حاضر ، «بررسی تاثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی استان تهران
می باشد .» این هدف اصلی چند هدف فرعی نیز به دنبال دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:
ب) هدف های فرعی :
بررسی تاثیر تصوراستراتژیک سازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی.
بررسی تاثیر سرنوشت مشترک سازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی.
بررسی تاثیر میل به تغییر درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی.
بررسی تاثیر وجودروحیه درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی.
بررسی تاثیر اتحاد درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی.
بررسی تاثیرکاربرددانش درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی.
بررسی تاثیرفشارعملکرد درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی.
ج )هدف کاربردی: این تحقیق از نظر هدف و مقصد از نوع کاربردی است . زیرا اولا به دنبال تولید نظریه نیست بلکه می خواهد نظریات مربوط به هوش سازمانی را در امور اجرایی سازمان و مسائل پیش رو سازمان در بهبود عملکرد سازمان به کاربندد.
۱-۶)فرضیه های پژوهش :
فرضیه اصلی:
هوش سازمانی برعملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
فرضیه های فرعی:
تصوراستراتژیک سازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
سرنوشت مشترک درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
میل به تغییر درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
وجود روحیه درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
اتحاد درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
کاربرد دانش درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
فشارعملکرد درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست.
۱-۷)سوالات تحقیق :
سوال اصلی:
آیا هوش سازمانی بر عملکرد سازمان تاثیرگذاراست؟
سوالات فرعی:
آیا تصوراستراتژیک سازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست؟
آیا سرنوشت مشترک بر عملکرد درسازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست؟
آیا میل به تغییر درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست؟
آیا وجود روحیه درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست؟
آیا وجود اتحاد درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست؟
آیاکاربرددانش درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست؟
آیا فشارعملکرد درسازمان بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذاراست؟
۱-۸) نوع تحقیق :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیرهوش سازمانی بر عملکرد شعبه ۱ سازمان تامین اجتماعی استان تهران به توصیف وضع موجود می پردازد. این پژوهش بر اساس اهداف کاربردی و بر حسب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است . در این پژوهش اطلاعات در جامعه هدف از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است.. به منظور سنجش روایی پرسشنامه ازروایی صوری و برای سنجش پایایی از روش ضریب الفای کرونباخ استفاده شده است .
۱-۹) استفاده کنندگان از نتایج تحقیق:
استفاده کنندگان از نتایج حاصل از این تحقیق سازمانهای خصوصی و دولتی می باشند .
۱-۱۰)جامعه آماری :
جامعه آماری این پژوهش کارکنا ن شعبه ۱ سازمان تامین اجتماعی استان تهران است که تعداد آنها ۱۲۰ نفرمی باشند. به منظور افزایش اثر بخشی و تسهیل در امر نمونه گیری داده های مورد نیاز با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی با بهره گرفتن از دو پرسشنامه در سطح شعبه جمع آوری شده است .
۱-۱۱) نمونه آماری :
نمونه پژوهش حاضر برابر ۳۹ نفر می باشد که با توزیع پرسشنامه بین ۳۹ نفر داده های لازم برای پژوهش گرد آوری گردید .
۱-۱۲) روش گرد آوری داده ها :
برای گرد آوری داده ها و اندازه گیری متغیر ها از پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی کارل البرخت و پرسشنامه عملکرد سازمانی در قالب مقیاس ۵ رتبه ای لیکرت ۱= کاملا موافق تا ۵=کاملا مخالف) تنظیم شده و توسط تمونه مورد نظر پاسخ داده شده است .
۱-۱۳) تجزیه و تحلیل داده ها :
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 16.0 استفاده شده است.
۱-۱۴) تعریف متغیر ها :
هو ه هوش سازمانی:
هوه هوش سازمانی مفهومی جدید در عرصه ی ادبیات مدیریتی و قرن بیست و یکم محسوب می باشد . کارل آلبرخت این مفهوم را این گونه تعریف می کند :
«هوش سازمانی استعداد و ظرفیت یک سازمان در حرکت قدرت ذهنی اش و تمرکز این قدرت ذهنی در تحقق اهداف سازمانی اش می باشد . وی هوش سازمانی را به هفت بعد چشم انداز استراتژیک ، سرنوشت مشترک ، میل به تغییر ، روحیه ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکرد تقسیم می کند (نسبی،۱۳۸۷).
ت ی ماتسودای ژاپنی که یکی از پدیدآورندگان نظریه ی هوش سازمانی است ، هوش سازمانی را مرکب از دو عامل هوش انسانی و هوش ماشینی می داند . او معتقد است هوش سازمانی دارای دو جزء اساسی یکی فرایند و دیگری محصول است (ماتسودا،۱۹۹۳).
تعریف عملکرد:
منابع تحقیقاتی برای نگارش مقاله بررسی تاثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمانها مورد کاوی ...