الف) توانمندسازی را از رده پایین سازمان با درک نیازهای آنان شروع کنیم .
ب) رفتار توانمند را برای کارکنان الگو سازیم .
ج) ریسک پذیری را تعریف نماییم .
د) تیم ها را برای تشویق رفتار مشارکتی تشکیل دهیم .
هـ )به کارکنان برای انجام وظایف اعتماد کنیم .
بر اساس این رویکرد ، توانمندسازی بر حسب باورهای شخصی افراد تعریف می شود .روی هم رفته مطابق این دیدگاه افراد توانا دارای ویژگی های مشترکی هستند . توانمندسازی چیزی نیست که مدیران برای کارکنان انجام دهند بلکه طرز تلقی در مورد نقش آنها در سازمان می باشد .در عین حال مدیریت سازمان می تواند بستر لازم را برای توانمندترشدن کارکنان فراهم نماید .اما باید کارکنان توانمند را گزینش و به کار گمارد .آنان باید خودشان احساس کنند که دارای آزادی عمل و قدرت تصمیم گیری هستند ، آنها باید شخصاً احساس تعلق به سازمان کرده ، احساس شایستگی و تبحر در مورد توانایی های خود بکنند و شایسته تاثیرگذاری بر سیستمی باشند که درآن کار می کنند .افراد توانا خود را توانمند می کنند ، ویژگی های سازمانی می تواند به توانمندشدن آنان کمک نماید .کانگر و کانانگو این دیدگاه را رویکرد انگیزشی می نامند . در ادبیات روان شناسی از قدرت به عنوان انتظار درونی استفاده شده است .
جدول زیر رویکردهای توانمندسازی کارکنان را خلاصه کرده است :
جدول شماره ۲-۳ – رویکرد های توانمندسازی (برگرفته از ایران زاده و بابائی هروی ، ۱۳۸۹، ۳۰)
رویکرد | هدف | راهبرد | نظریه پرداز | |
مکانیکی | قدرتمندکردن کارکنان | تفویض قدرت به زیردستان | فوی (۱۹۹۷) بلانچارد و همکاران (۱۹۹۶) شوول(۱۹۹۳) |
|
ارگانیکی | انگیزشی | افزایش انگیزه کارکنان | احساس خودکارآمدی | کانگر و کانانگو(۱۹۸۸) |
شناختی | افزایش انگیزه درونی کارکنان | احساس شایستگی احساس معنی داربودن احساس موثر بودن احساس خودمختاری |
توماس و ولتهاوس (۱۹۹۰) اسپریتزر (۱۹۹۵) |
|
احساس اعتماد | وتن و کمرون (۱۹۹۸) |
هم دیدگاه مکانیکی و هم ارگانیکی تصویر ناقصی از توانمندسازی کارکنان را ارائه می دهند . هریک برداشت های متفاوتی از توانمندسازی دارند .اکثر مدیران ، دیدگاه مکانیکی نسبت به توانمندسازی دارند اما این دیدگاه فی نفسه کامل نیست . (ایران زاده و بابائی هروی ، ۱۳۸۹، ۳۰-۲۵)
۲-۱-۱۳-مزایای توانمندسازی کارکنان
از تواناسازی کارکنان چه منافعی حاصل می شود ؟باون و لاولر [۸۱](۱۹۹۲) مزایای توانمندسازی کارکنان را در سازمانهای خدماتی به شرح زیر تعریف می کنند :
-
- کارکنان توانمند به نیازهای مشتریان در حین ارائه خدمات پاسخ های سریع و به موقع
می دهند .
- کارکنان توانمند به نیازهای مشتریان در حین ارائه خدمات پاسخ های سریع و به موقع
مشتری پاسخ سریع می خواهد و کارمند هم غالباً دوست دارد بتواند سریع پاسخ دهد و بگوید “این مخالف قوانین ماست” .یا” اجازه دهید با سرپرستم هماهنگ کنم” . کارکنان توانمند دراین موقعیت می توانند فوراً مشتری را هدایت کنند ، کارمند می تواند عصبانیت مشتری را خنثی کرده و او را راضی نگه دارد .این موضوع زمانی با ارزش است که زمان کمی برای مراجعه به قدرت بالاتر وجود داشته باشد . کارکنان توانا حتی قبل از سلام و احوال پرسی با مشتریان اطمینان دارند که آنها همه منابع لازم برای ارائه خدمات به مشتریان را در اختیار دارند .
- افراد توانا به مشتریان ناراضی در حین عودت خدمات پاسخ های سریع و به موقع می دهند .