ردیف | متغیر | مقدار آماره اسپیرمن | P-Value | تعداد |
۱ | بودجه هزینه و افزایش سرمایه فکری | ۳۶۵/۰ | ۰۰۰/۰ | ۳۸۴ |
تفسیر جدول:
در جدول فوق رابطه بین بودجه هزینه و افزایش سرمایه فکری، با توجه به نظرات ۳۸۴ نفر از کارشناسان و مدیران سنجیده شده است.
چنانچه ملاحظه میشود با توجه به مقدار آماره اسپیرمن (۳۶۵/۰) و سطح خطای حاصل شده کمتر از ۰۱/۰ (۰۱/۰P-Value<) میتوان چنین اذعان نمود که رابطه میان متغیرهای فوق در سطح اطمینان ۹۹/۰ معنی دار است. به عبارت دیگر فرض صفر رد میشود و فرض محقق پذیرفته میشود بنابراین بین بودجه هزینه و افزایش سرمایه فکری، رابطه معنی داری وجود دارد.
همچنین ضریب همبستگی بین دو متغیر حاکی از آن است که شدت رابطه بین دو متغیر مذکور قوی و جهت آن مستقیم و مثبت است. به تعبیر دیگر بودجه هزینه به میزان ۳۶% با سرمایه فکری رابطه مستقیم دارد بنابراین بودجه هزینه به میزان ۳۶/۰ با سرمایه فکری مرتبط است. از اینرو میتوان اذعان نمود که با بودجه هزینه، سرمایه فکری در سازمانهای دولتی بهتر و کاراتر میگردد.
۳٫ فرضیه سوم: «بین هزینهیابی بر مبنای فعالیت و افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی ارتباط معناداری وجود دارد».
H0: بین هزینهیابی بر مبنای فعالیت و افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی ارتباط معناداری وجود ندارد.
H1: بین هزینهیابی بر مبنای فعالیت و افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی ارتباط معناداری وجود دارد.
ساختار این فرضیه از نوع رابطهای است. به عبارت دیگر این فرضیات روابط همبستگی را مدنظر دارند که در آن با افزایش یا کاهش یک متغیر، مقادیر متغیر دیگر بطور منظمی افزایش یا کاهش خواهد یافت. بنابراین آزمون متناسب با ساختار فرضیات همبستگی، ضرایب همبستگی است که با توجه به عدم نرمال بودن دادهها باید از آزمونهای ناپارامتریک استفاده نمود. در این راستا یکی از بهترین آزمونهای مورد استفاده ضریب همبستگی اسپیرمن خواهد بود لذا در این فرضیه به جهت برآورد رابطه بین هزینهیابی بر مبنای فعالیت و افزایش سرمایه فکری، ابتدا از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده میشود و سپس به تفسیر رابطه پرداخته میشود.
جدول ۴-۱۶- آماره ضریب اسپیرمن
ردیف | متغیر | مقدار آماره اسپیرمن | P-Value | تعداد |
۱ | هزینهیابی بر مبنای فعالیت و افزایش سرمایه فکری | ۵۱۲/۰ | ۰۰۰/۰ | ۳۸۴ |
تفسیر جدول:
در جدول فوق رابطه بین بودجه هزینه و افزایش سرمایه فکری، با توجه به نظرات ۳۸۴ نفر از کارشناسان و مدیران سنجیده شده است.
چنانچه ملاحظه میشود با توجه به مقدار آماره اسپیرمن (۵۱۲/۰) و سطح خطای حاصل شده کمتر از ۰۱/۰ (۰۱/۰P-Value<) میتوان چنین اذعان نمود که رابطه میان متغیرهای فوق در سطح اطمینان ۹۹/۰ معنی دار است. به عبارت دیگر فرض صفر رد میشود و فرض محقق پذیرفته میشود بنابراین بین بودجه هزینه و افزایش سرمایه فکری، رابطه معنی داری وجود دارد.
همچنین ضریب همبستگی بین دو متغیر حاکی از آن است که شدت رابطه بین دو متغیر مذکور قوی و جهت آن مستقیم و مثبت است. به تعبیر دیگر هزینهیابی بر مبنای فعالیت به میزان ۵۱% با سرمایه فکری رابطه مستقیم دارد بنابراین هزینهیابی بر مبنای فعالیت به میزان ۵۱/۰ با سرمایه فکری مرتبط است. از اینرو میتوان اذعان نمود که با هزینهیابی بر مبنای فعالیت، سرمایه فکری در سازمانهای دولتی بهتر و کاراتر میگردد.
۴٫ فرضیه چهارم: «حسابداری مدیریت راهبردی بر افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی تأثیر معناداری دارد».
H0: حسابداری مدیریت راهبردی بر افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی تأثیر معناداری ندارد.
H1: حسابداری مدیریت راهبردی بر افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی تأثیر معناداری دارد.
در این فرضیه به جهت برآورد تأثیر حسابداری مدیریت راهبردی بر افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی از آزمون رگرسیون دو متغیره استفاده میشود و سپس به تفسیر رابطه پرداخته میشود. چرا که نوع فرضیه علی (تأثیری) و یک جانبه است پس بنابراین باید از آزمونهای تأثیری و علی استفاده شود.