خیلی زیاد
۴۱۸
۲۹/۴
نمودار شماره ۴-۱۳۷ توزیع افراد مورد بررسی بر حسب گزینه های انتخابی در بخش یازدهم پرسشنامه هویت اسلامی
با توجه به نتایج جدول فوق استنباط می شود که بازیهای رایانه ای و شکل گیری هویت اسلامی دانش آموزان مستقل از یکدیگرند و از آنجا که بدست آمده (۰۱/۰< p 18/218 = ) از جدول بحرانی بزرگتر است در نتیجه فرض صفر رد می شود و این امر دال بر تائید بازیهای رایانه ای بر شکل پذیری هویت اسلامی در جامعۀ آماری است بر حسب نتایج جدول فوق ملاحظه میگردد که ۴/۶۱ درصد از نمونههای مورد بررسی میزان تاثیر بازیهای رایانه ای در شکل دهی هویت اسلامی دانش آموزان دوره ابتدایی را در حد زیاد و خیلی زیاد دانسته و حدود ۶/۳۸ درصد این تاثیر را در حد کم دانسته اند.قابل ذکر است که میانگین تاثیرات بازیهای رایانه ای در شکل دهی هویت اسلامی دانش آموزان دوره ابتدایی برابر با ۸۲/۲ میباشد که در طیف ارزیابی در حد متوسط قرار گرفته و نشان میدهد که از دیدگاه نمونه مورد بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای در شکل دهی هویت اسلامی دانش آموزان دوره ابتدایی در حد متوسط میباشد.
۴-۵ یافتههای جانبی تحقیق:
در این بخش به مقایسه بین دیدگاه های نمونه مورد بررسی در باره میزان تاثیر والدین، نظام آموزشی، رسانه، گروه همسالان و بازیها بر هویت ایرانی و اسلامی در سطوح مختلف جنسیت، نوع مدرسه، سطح تحصیلات، سابقه کار و سابقه کار در سمت پرداخته شده است. بدین منظور و با توجه به نرمال نبودن توزیع نمرات از آزمونهای u من ویتنی (مقایسه دو گروه) و کروسکال والیس (مقایسه سه گروه و بیشتر) استفاده شد.
۴-۵-۱ مقایسه بین نظرات دو گروه جنسی
جدول شماره ۴-۱۳۸ نتایج آزمون u من ویتنی برای مقایسه نظرات گروه های مختلف جنسیتی درباره تاثیر متغیرهای مورد بررسی بر هویت ایرانی دانش آموزان ابتدایی
متغیر
گروه
میانگین رتبه
u
z
سطح معناداری
میزان تاثیر والدین
خانم
۱۴۱/۷۸
۶۰۴۵
۵۲/۰-
۶۰/۰
آقا
۱۴۸/۰۹
میزان تاثیر نظام آموزشی
خانم