۳-۵) روش نمونه گیری
نمونهگیری به عنوان یک ابزار جهت تسهیل کار محقق عمل میکند. پس از شناسایی جامعه آماری، باید با بهره گرفتن از تکنیک مناسب به نمونهگیری مبادرت ورزید. نمونهگیری عبارت است از انتخاب افراد نمونه از میان اعضاء یک جامعه تعریف شده آماری،که بر اساس اصول و قواعد خاص انجام میشود(بست[۳۳]،۱۳۶۶).
نمونهگیری که با قضاوت پژوهشگر انجام میشود تلاشی است آگاهانه برای دستیابی به نمونهای که احتمالاً با در نظرگرفتن نواحی، نمایانگر جامعه آماری باشد وگروههایی راگزینش کند که درجمع نتایج حاصل ازمطالعه ی آن، برای جمعیت وسیعتری قابل تعمیم باشد(کرلینگر[۳۴]،۱۹۷۳).
در غالب تحقیقات محقق علاقمند است نمونه تحقیقی را به طریقی انتخاب کند که مطمئن شود زیرمجموعهها با همان نسبتی که در جامعه هستند با همان نسبت به عنوان نماینده جامعه در نمونه حضور داشته باشند. به همین منظور در نمونهگیری طبقهای جامعه به گروه های متجانس تقسیم میشود و هر گروه از افرادی که دارای ویژگیهای مشابه هستند تشکیل شده است(دلاور،۱۳۷۶).
در این تحقیق نیز برای به دست آوردن نمونه موردنظر از روش طبقهای استفاده شده است. بدین طریق که پس از تعیین نسبت افراد جامعه (شعب مورد پژوهش) درصدی که هر بانک در بین کل جمعیت دارد محاسبه میشود و سپس به همان نسبت نمونه مورد نظر را بهشیوهی تصادفی انتخاب میکنیم.
۳-۶) روش گردآورى اطلاعات
روش گردآورى اطلاعات به دو شیوه صورت میپذیرد
الف: کتابخانهاى
ب: میدانی
الف) روش کتابخانهاى: هر محققى قبل از شروع تحقیق و هنگامى که به موضوعى ویژه براى تحقیق علاقهمند شده است، ناگریز از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتاب ها، مقالات، تحقیقات، جستجوى اطلاعات در شبکه اینترنت و مقالات خارجى محقق مىتواند موضوع تحقیق خود را بیشتر بشناسد و ابعاد آن را ببیند و هدف یا هدفهاى تحقیق خود را بیشتر بشناسد. در این تحقیق نیز از منابع مختلف کتابخانهاى فارسى و لاتین، اطلاعات موجود در شبکه اینترنت و… استفاده شده است.
ب: روش میدانى: از لحاظ مطالعات محیطى این تحقیق یک مطالعه میدانى به حساب مىآید که با مطالعه و بررسى نظرى و جمع آورى اطلاعات لازم با بهره گرفتن از پرسشنامه از جامعه آمارى صورت گرفته است.
۳-۷ ) ابزار جمع آوری اطلاعات
تبدیل پاسخ ها به دادهها بخش مهمی از فرایند پژوهش است. پژوهشگر برای این تبدیل به یک وسیله اندازهگیری نیاز دارد. هرگاه ارزش متغیر بخصوصی را در آزمودنی بخصوص یا در لحظه معینی از زمان معلوم کنیم، میگوییم آن متغیر را اندازه گرفتهایم. اندازهگیری شامل قواعدی است برای اختصاص اعداد به چیزها، افراد یا رویدادها به منظور کمی ساختن آنها(هومن،۱۳۷۵).
با عنایت به اینکه انتخابها به وسیله و ابزار تحقیق به اهداف و روش انتخابی در تحقیق بستگی دارد لذا در این تحقیق چون از شیوه توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است، پرسشنامه به عنوان ابزار مناسب جمع آوری دادهها میباشد.
«پرسشنامه مجموعهای از سوالات کتبی و غالباً مبتنی بر گزینههای مشخص که پاسخ دهنده جوابهای خود را بر آن درج میکند. هنگامی که پژوهشگر دقیقاً میداند در پی چیست و چگونه باید متغیرهای خود را اندازهگیری کند پرسشنامه ابزار کارآمد برای گردآوری اطلاعات بشمار میرود (اوماسکاران، ۱۳۸۰).
دلایل استفاده از پرسشنامه عبارتند از:
صرفهجوئی در وقت
صرفهجوئی در هزینه
استخراج و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق پرسشنامه آسانتر از سایر روشهای جمع آوری اطلاعات است.
به دلیل استاندارد و یکنواخت بودن سئوالات، پاسخهای داده شده از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار است.
در مقایسه با سایر روشها امکان اینکه مطالب و عقاید ابراز شده در پرسشنامه بی نام به واقعیت نزدیک باشد زیادتر است.
پرسشنامههایی که سؤالات وپاسخ آنها به نحوی ارائه شودکه ازپاسخگو انتظار رود با قرار دادن علامتی و با صرف کمترین وقت و انرژی ، پاسخ خود را مشخص نماید پرسشنامه بسته پاسخ نام دارد.(عباس زاده،۱۳۸۰)
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای بسته پاسخ که در آن از طیف پنج درجهای لیکرت استفاده شده و شامل ۵۷ سئوال که توسط محقق و با بهره گرفتن از نظرات اساتید راهنما و مشاور ساخته شده است استفاده گردیده است.
جدول(۳-۱): ساختار پرسشنامه
قسمت اول: تصمیمگیری استراتژیک
ابعاد تصمیمگیری استراتژیک مدیران | سؤالات مربوطه |
جهت دهی تصمیمات | ۱تا۴ |
تعهد سازمانی | ۵تا۱۲ |
شکل گیری فرهنگ مشارکت | ۱۳تا۱۷ |
بلوغ سازمانی افراد | ۱۸تا۲۲ |
تحمل مخاطره | ۲۳ تا ۲۸ |
قسمت دوم: سرمایه اجتماعی درون سازمانی