تعریف: سازمانهای متعالی نتایجی که نیازها و انتظارات ذینفعان کسبوکارشان را برآورده نموده و یا فراتر از آنها میرود را بدست آورده و حفظ میکنند.
در عمل، ما پی میبریم که سازمانهای متعالی:
مجموعهای از نتایج کلیدی مالی و غیرمالی که مبتنی بر نیازها و انتظارات ذینفعان کسب و کارشان باشد را به منظور تعیین جاریسازی موفق استراتژی، ایجاد می نمایند.
اهداف روشنی را برای نتایج کلیدی کسب و کار تعیین میکنند، به گونهای که مبتنی بر نیازها و انتظارات ذینفعان کسب و کارشان و همسو با استراتژی انتخاب شده باشد.
نتایج را برای درک عملکرد در حوزه های خاص سازمان و تجارب، نیازها و انتظارات ذینفعان کسب و کار بخشبندی میکنند.
نتایج کسب و کار خوب با روندی مثبت یا پایدار، حداقل برای یک دوره ۳ ساله نشان میدهند.
دلایل اصلی و محرکهای روندهای مشاهده شده و تأثیری که این نتایج بر سایر شاخصهای عملکردی و دستاوردهای مرتبط دارند را به وضوح درک میکنند.
اطمینان دارند که نتایج و عملکرد آینده آنان بر مبنای درک آنها از ارتباطات علی و معلولی ایجاد شده است.
درک میکنند که چگونه نتایج کلیدی کسب و کار را با سازمانهای مشابه مقایسه نموده و در موارد مقتضی از این دادهها برای هدفگذاری استفاده نمایند.
زیرمعیارهای معیار نتایج کسب و کار
۹a. دستاوردهای کسب و کار
۹b. شاخصهای عملکردی کسب و کار (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۴۸-۴۷).
۹a. دستاوردهای کسب و کار
این شاخصها دستاوردهای کلیدی مالی و غیرمالی کسب و کار هستند که بیانگر موفقیت سازمان در جاریسازی استراتژیشان میباشند.
مجموعهای از سنجهها و اهداف مرتبط با همراهی ذینفعان کسب و کار تعریف و مورد توافق قرار خواهند گرفت.
سنجهها دستاورد میتواند شامل:
دستاوردهای مالی
برداشتهای ذینفعان کسب و کار
عملکرد در مقایسه با بودجه
حجم محصولات یا خدمات کلیدی ارائه شده
دستاوردهای فرایندهای کلیدی
۹b. شاخصهای عملکردی کسب و کار
اینها شاخصهای کلیدی مالی و غیرمالی کسب و کار هستند که برای سنجش عملکرد عملیاتی سازمان، مورد استفاده قرار میگیرند.
آنها به پایش، درک، پیشبینی و بهبود دستاوردهای کلیدی عملکرد مورد انتظار سازمان کمک میکنند.
سنجهها میتواند شامل شاخصهای عملکردی بر پایه زیر باشند:
شاخصهای مالی
هزینه های پروژه
شاخصهای عملکرد فرایندهای کلیدی
عملکرد شرکا و تأمین کنندگان
فنآوری، اطلاعات و دانش (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۴۹-۴۸).
۲-۳۳٫ یکپارچهسازی مفاهیم بنیادین در قالب معیارها
مفاهیم بنیادین به عنوان اساس نکات راهنما در معیارهای مدل استفاده میشوند. این یکپارچهسازی ارتباطی را میان دید کلی از مفاهیم و تحلیل جزئی معیار برقرار میکند. از آن جائی که نکات راهنما عمل- محور هستند در قالب ۵ معیار توانمندساز و ۴ معیار نتایج ارائه شدهاند. نتایج مرتبط با هر معیار به رویکردهای اتخاذی و سنجههای مورد استفاده جهت پایش اثربخشی و محیط عملیاتی سازمان بستگی دارد (باقری و علیزاده و علاءالدینی، ۱۳۹۲، ۶۹).
جدول ۲-۹: ارتباط مفاهیم بنیادین و معیارهای توانمندساز (همان منبع، ۷۰)
۵٫ فرآیندها، محصولات و خدمات
۴٫ شرکاء و منابع
۳٫ کارکنان
۲٫ استراتژی
۱٫ رهبری
معیارهای توانمندساز
e
d
c