“مهم ترین نکته برای فردی که قرار است تحت روش آموزشی مربی گری قرار گیرد این است که خود او بخواهد با این روش آموزش ببیند چرا که تا زمانی که فرد نخواهد از چنین روشی استفاده کند، مربی گری مطمئناً جواب نخواهد داد". |
همچنین مصاحبه شونده شماره ۷ در این زمینه اظهار داشت:
“مربی گری اساساً روشی است که در آن باید توجه به سطح آشنایی فرد با این روش و علاقه انگیزه او داشت، چون در چنین روش ارتباط میان یک فرد کارآموز و یک مربی است، بنابراین بایستی فراگیر انگیزه و رغبت و سطح آگاهی بسیار بالایی برای چنین روشی برخوردار باشد". فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته های پژوهش |
ب ـ تعهد و مسئولیت پذیری: سطح تمایل و علاقه مندی فراگیران نسبت به روش مربی گری تا حد زیادی برای خبرگان اهمیت داشت که تعهد و مسئولیت پذیری فراگیران را هم مدنظر قرار دادند. آن ها اذعان داشتند که فراگیران علاوه بر آنکه بایستی علاقه مند به آموزش دیدن به شیوه مربی گری باشند و این روش را بپذیرند، بایستی در کلیه مراحل اجرای مربی گری در سازمان از سطح مسئولیت قابل توجهی برخوردار بوده و به فعالیت ها و اقدامات این روش متعهد و پایبند باشند. مصاحبه شونده شماره ۶ در همین رابطه بیان کرد که:
“افراد علاوه بر داشتن علاقه مندی و دلبستگی و تعهد سازمانی هم داشته باشند، در حقیقت آن ها بایستی دارای صلاحیت های ورودی برای چنین روشی همچون تعهد و مسئولیت پذیری باشند، چون به مربی گری بایستی یک نگاه سیستمی داشت و اگر انتخاب نیروی انسانی در ابتدا درست نباشد، مربی گری مؤثر نبوده و منجر به اتلاف منابع سازمانی خواهد شد". |
-
- شرایط و ویژگی های مربی:یکی دیگر از شرایط موفقیت فرایند مربی گری، مسائل مربوط به مهارت های یک مربی است. بر اساس داده های حاصل از مصاحبه، شرایط و ویژگی های مربیان را می توان در دو مقوله زیر مطرح ساخت:
الف ـ مهارت های اطلاعاتی و آموزشی: اطلاعات و دانش مربیان برای اجرای یک مربی گری مؤثر در سازمان بسیار لازم و ضروری است. مصاحبه شونده شماره ۲ در این رابطه اذعان داشت که:
“یکی از پیش نیازهای مربی گری، سیستم های اطلاعاتی هستند که یک جنبه آن شامل کیفیت مربیان است. مربیان به لحاظ اطلاعاتی بایستی قوی باشند. مربیان بایستی افراد توسعه یافته ای باشند، در حقیقت مربیان بایستی آموزش را خوب بفهمند و با ادبیات آندروگوژی و نحوه یاد دادن آشنا باشند". |
همچنین مصاحبه شونده شماره ۳ اشاره کرد که:
فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته های پژوهش
“بایستی به این مسأله توجه داشت که مربی گری هم علم است و هم هنر. بنابراین کسانی که قرار است مربی (Coach) شوند بایستی افرادی آموزش دیده باشند و نباید فرض کرد که هر کسی در هر زمینه ای تجربه دارد، می تواند مربی شود. مربیان باید روش های مربی گری را یاد بگیرند". |
همچنین مصاحبه شونده شماره ۶ در این رابطه گفت: